День 4-й.Вночі була буря з грозою, тому машини після дощу були чисто вимитими навіть знизу (добре хоч не всередині).
Рано-раненько виїхали на молдовський кордон. Сильно захолодало, не схоже, що ми на півдні.
Кордон вирішили переїхати у Старокозачому. Дорога до нього була непоганою, але перед самим кордоном, кілометрів з 10 – повна *опа. Обличчя, так сказать, країни
Ще веселіше її обличчя проявив сортир на українській стороні. Від холоду виникла потреба, довго шукали (!), поки один із страховщиків (добра душа, бо придбали в нього грінкарту) не підказав, що ключ від туалета (про)дають у барі поруч. Як виявилось ключ той коштує 1 грн. з людини, а туалет являє собою замкнену на висячий замок дощату, з щілинами, що аж свистять, шпаківню, та ще й із загаженим отвором-очком.
Ще одне обличчя, чи що воно там, країни
Сидять наші погранці у якихось напіврозвалених будках, в яких років 50 раніше, десь в Аркадії, мабуть, продавали газовану воду.
І гидко на це дивитись та й образливо за свою країну. А ще на фоні сучасної молдовської таможні, розташованої у 100 метрах.
Це що, АТО винне чи розвал есересеру?
Ворюги!!!
Кордон пройшли абсолютно спокійно, протягом хвилин 30. На нашій стороні взагалі ніхто на нас не подивився, лише паспорти, а на молдовській крім паспортів прийшлось заплатити 74 грн. екологічного збору та ще повеселити при досмотрі дівчину з таможні своїми походними ліжками у багажниках.
На молдовській стороні починається гарний розмічений асфальт, який чомусь у Молдові не має ям, ямок, колдобин, рівчаків… Що воно таке? Клімат мабуть такий
Молдовські дороги мене, чесно говорячи, вразили. Коли я колись їхав у Біларусь, то знав, що там дороги якісні. Про Молдову ж читав, що дороги розбиті, погані, як в Україні, тощо.
Дзуськи!
Ніде, підкреслюю ніде, де я проїхав по Молдові, не було поганих доріг.
Латані й перелатані були, грейдерні були, а на оте жахіття, яке я зустрів у себе під Оржицею і далі у Прикарпатті та у Ямполі, навіть натяку не було.
Головні дороги у них – в ідеальному, як для українця, стані – гладкий асфальт, розмітка, чисто викошені обочини.
Другорядні дороги у більшості такі ж, як і головні, але зустрічаються латані, навіть з горбочками, лише чомусь зовсім без ям.
Інші дороги бувають асфальтовані (якість неважна, але теж без ям), або грейдери, які мені сподобались навіть більше, ніж асфальт. Грейдери постійно доглядаються, при нас працювали бульдозери-грейдери, укатчики. Їдеш 80-90 абсолютно спокійно. Можна й більше, але ж це прообраз наших грунтівок, трохи лячно. Ще іноді на них зустрічаеться "пральна дошка", яка не відчувається на швидкості за 70.
Молдова зустріла нас сонцем, холодом, вітром і гарними дорогами. При наближенні до Кишинева, пейзажі поступово змінювались. Гори Кодри хоча й пологі, але ж все-таки це - гори, тому практично усі дороги Молдови йдуть довго-довго уверх, потім довго-довго униз. При гарному асфальтові униз їдеш практично накатом. Тим більше, що автомобілів на дорогах на декілька порядків (!!!) менше, ніж у нас. Можливо це така пора року, але практично увесь час ми їхали пустими дорогами. За виключенням лише тягунів у Кишиневі, та у Сороках. Така їзда трохи розслабляє, бо через 2 дні, виринувши із Молдови у Чернівцях, та ще й попавши в ранішній час пік, я трохи розслабився й пару раз порушив правила. Дякую коректним місцевим водіям!
Першими нашими пунктами у Молдові були місцеві винзаводи, Мілештій Міч та Крикова.
До Мілештій Міч доїхали під обід, але екскурсії по заводу вже не застали. Там екскурсії проводять оригінально – екскурсовод сідає до вас в авто і ви їздите підземними вулицями-виносховищами, іноді зупиняючись для розповіді екскурсовода. Загальна довжина усіх цих вулиць порядка 200 км, коштує це 200 лей (200 грн за курсом на той час) з особи.
Ну що ж екскурсія нам обломилась, вирішили, що попадем на неї далі, у Крикова, а зараз прогулялись територією винзаводу (дуже впорядкована й красива)
Помилувались оригінальними фонтанами
Із пляшок вода тече червона (а може то є вино?

)
В заводському магазині придбали на пам'ять пару пляшок вина. Дуже дорогого не брали, бо не знаємо їх сортів, та й не мали ще достатньо лей, а картки у них не працювали.
На державній установі спокійно висить той стяг, за який ізувіри знищили кращих - нашу Небесну Сотоню
Гривні на леї по курсу можна обмінювати у райцентрах і великих містах (на той час курс був 1/1). На кордоні збір сплатили за курсом 1/0,8 (на усіх кордонах обмін звичайно в свій карман)
Гривні беруть люди навіть на дорогах. Тут недалеко купили у дядечка декілька кілограм винограду, то він узяв гривні, навіть не знаючи курсу, просто повірив нам на слово.
В подальшому на заправках і в маркетах розплачувались картками, щоб не міняти на леї.
До Кишинева їхати не збирались, думали обскочити по окружній, але крім "розумного" водія, Господа Бога існує ще й тьотя з ІГО.
Коротше – повзли ми через центр Кишинева десь приблизно годину.
У містечку Крикова історія з екскурсією повторилась, але трохи в інший бік. Виявляється у них екскурсії треба заказувати загодя по тлф, або через І-нет, наступна екскурсія буде лише о 17-й, а коштує вона по 500 лей (грн) з особи (овес дорожчає!).
Вважаючи на ці обставини, та ще й на те, що довжина винних вулиць у Крикова усього 120 км (що порівняно з Мілештій Міч є просто сміхотворною), ми вирішили теж обмежитись придбанням пари бутилок вина.
Ха! Роззявили пельку! Заводська крамниця ще лише в стадії проектування, але в наявності є сучасний євротуалет (правда з поломаним гачком), який ми і відвідали на халяву.
Цікавий підхід до будівлі гаражів, вони видовбуються у товщі скелі – немає проблем з дозволами, арендою землі, будівельними матеріалами, а от на голову може всередині й капати.
Після того поїхали далі. До речі – криковське вино ми придбали в місцевому маркеті.
По дорозі вирішили десь покуштувати молдовської кухні. Із їхніх назв я знав лише чорбу, плацинду й мамалигу.
До речі, звичні усім нам придорожні кафешки, ресторани у Молдові практично відсутні, як клас

. Це дуже дивно. Їдучи сюди, я чекав, що на кожному кроці будуть зустрічатись які-небудь "У тещі", або "Три сестри", або "У цигана", з місцевими стравами, напоями, а якби ще й із музиками..!
Нічого цього не було. Я кажу про молдавські траси. В містах усе мабуть є, але ж ми в містах не зупинялись.
Нарешті надибали непоганий ресторан з привабливою афішкою – "Комплексні обіди по 36 леїв". Недорого!
Заїхали - поруч став з лебедями, усе чистеньке й охайне. Комплекс (суп з лапшою, тефтелі з вермишеллю і компот) у напівдрімаючої касирші брати не стали, а попрохали чого-небудь національного. Отут кругом нас рух зразу пожвавішав, навіть з'явилось меню. Заказали усе оте, що я знав.
Чорба – звичайний картопляний суп із залишками квасолі.
Плацинда – слоїстий пиріжок з різними начинками (я взяв з капустою).
Найкращою виявилась мамалига з м'ясом, омлетом та соусом.
Наїлись добре, недорого, але чогось екстраординарного, не спробували. Хоча, заради справедливості треба сказати, що в Молдові ніхто й не обіцяв жарених тарганів та ластів'яних гнізд з рибою фугу.
Ізюминкою цього дня я вважав Старий Орхей – старовинне заповідне місце біля с.Бутучень. Туди ми й направились
Цей історичний комплекс розмістився на скелястих берегах каньйону, що його прорізала у місцевих породах р. Реут. Реут робить тут дуже живописну петлю, двічі прорізає гірські породи, створюючи унікальний двоповерховий каньйон. Краєвиди дуже гарні, фотки не спроможні передати увесь простір і красу цього місця.
На цих скелях залишились вали гето-дакської фортеці 4-1 ст. до н.е., тут будувались міста Золотої Орди, Молдавського Царства, православні храми.
Храм Св. Марії залишився до нашого часу
Неподалік храму стоїть старовинний, кам'яний, як розповідають, – чудотворний, хрест. Треба лише роззутись, стати босими ногами поруч з хрестом, узятись за нього і припомнити усі свох гріхи. Іх тут же буде відпущено.
Як би-то їх усі помнив, може й до хреста не треба було б торкатись ...
До речі, люди вірять у це. При нас до хреста ставав босий чоловік. Стояв він біля нього хвилин із 10, мабуть до біса було отих гріхів.
А можливо з пам'яттю булось щось схоже на мене

На схилах ущелини видніються багаточислені печери. У деяких із них жили ченці-відлюдники, до цих пір збереглися залишки печерних храмів, багато з яких порушились під час землетрусів.
Десь у селі внизу збереглися фундаменти будівель часів Золотої Орди (баня, перкалаб), але туди не спускались. Краще було побродити скелястими схилами й помилуватись величними пейзажами.
Наступний пункт за маршрутом – Циповський скельний монастир на схилах Дністра.
Туди було недалеко, і хоча дороги попереду були сільські, і вже вечоріло, але вирішили доїхати й там заночувати.
Поселення Ципова – відоме ще з 4 ст. н.е., коли тут заснували скельний печерний монастир. Скільки віків цими каменними супенями ходили люди?
Монастир має печери-гроти, в яких розміщені ікони,
та головну будівлю у товщі скелі, де по святам проводять молитовні служби.
Зазвичай у скельних монастирах ніхто не живе, але тут ми зустріли молодого ченця, який вирішив провести в монастирі свій послух.
На наше запитання – а як же взимку, він ніяково посміхнувся і сказав, що ще не пробував, подивиться, тобто він лише почав.
Дай йому Бог!
Симпатичний хлопчина.
Для молдаван це місце святе і історично цінне – тут вінчався їхній великий господар Штефан чел Маре (Стефан Великий)
Навкруги монастиря живописні ущелини притоків Дністра з каскадами невеликих водоспадів.
Є легенда, що в одній з цих ущелин поховано знаменитого грецького співця – Орфея. Але точного місця поховання ніхто показати не може.
Спали в машинах, під дуже сильними поривами вітру, але не мерзли, хоча на таку погоду не розраховували (!)